Wbrew tytułowi utwór Szymborskiej nie podejmuje tematyki stosunku czy moralnej oceny pornografii. Świadczą o tym już pierwsze linijki tekstu, dające do zrozumienia, że przedmiotem wywodu jest proceder nie zmysłowej, a umysłowej natury, gdyż jak się okazuje

“Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie.”

W całym utworze zderzone są ze sobą z jednej strony sfera emocjonalno-erotyczna, z drugiej – sfera życia intelektualnego człowieka. Świadczą o tym sformułowania w wierszu, które Szymborska wzięła z języka potocznego, jak np. “myślenie się pleni”, “pogoń za nagim faktem”, “zapłodnić umysł”. Można je mnożyć, np. “ojciec myśli”, “płodna myśl”, “obnażyć prawdę”, “gwałt dokonany na wolnej myśli” itd.


W wierszu Szymborskiej sfery seksualna i umysłowa nakładają się na siebie. Ma to zresztą uzasadnienie społeczne: jeszcze choćby w poprzednim systemie samodzielne myślenie było kojarzone z czymś wstydliwym, podobnie jak erotyka.

W czym pornografia jest podobna do działalności intelektualnej? Jak podają filozofowie i psychologowie, inwazja pornografii jest przejawem oddzielenia od siebie sfer uczuć, miłości, osobowego kontaktu z drugim człowiekiem i erotyki. Podobna rzecz może dziać się ze sferą intelektualną, która może ograniczać się do pustych, niemających zastosowania w realnym życiu akademickich dywagacji, które są celem samym w sobie. Bazując na tym podobieństwie, Szymborska bawi się językiem, łącząc obie sfery życia.

Szymborska zespala różne frazeologizmy: o analizach mówi, że są „rozwiązłe”, o syntezach – „wszeteczne”. Jest to zapewne nawiązanie do charakteru tych czynności – analiza polega na rozczłonkowaniu czegoś, „rozwiązaniu”, a synteza – na połączeniu „wszystkiego” w jedną całość. Frazeologizm „ścieranie się podglądów” został zmieniony na „tarło poglądów” (odwołanie do aktu płciowego u ryb), „dotykanie drażliwych tematów” na ich „obmacywanie”. Do frazeologizmu „pogoń za nagim faktem” zostały dodane epitety „dzika” i „hulaszcza”. Szymborska zmienia więc stałe, ugruntowane w polszczyźnie frazeologizmy, ubogacając je o jakieś dodatkowe określenia bądź zmieniając poszczególne słowa. Taka zabawa językiem sprawia, że frazeologizmy te stają się dwuznaczne – z jednej strony odnoszą się do sfery intelektualnej życia człowieka, z drugiej strony – do sfery erotycznej.

strona:   - 1 -  - 2 - 
  Dowiedz się więcej
1  Sto pociech - analiza i interpretacja
2  Wisława Szymborska - biografia
3  Nagrobek - analiza i interpretacja



Komentarze
artykuł / utwór: Głos w sprawie pornografii - analiza i interpretacja


  • Interpretator nie czuje w tym głębokiej ironii i stara się na serio przyrównać szukania prawdy do pornografii. Tego sie nie robi Szymborskiej! To jest ociekające ironią przyrównanie tabu seksualnego do tabu niedogmatyczności poszukiwań, którego Szymborska była jak najbardziej zwolenniczką. To kpina ze "strasznych mieszczan", którzy takie tabu wyznają i nie pozwalają stawiać zbyt odważnych pytań.
    PawełB ()

  • osoba pisząca tę interpretację prawdopodobnie wiedziała na temat wiersza więcej niż Szymborska :P serio, z takimi pomysłami i skojarzeniami wiersze pisać, a nie ich omówienia!
    a. ()

  • cieszę się, że powstała takowa strona jak ta. co do intrepretacji, to wg mnie - a jestem jak na razie na poziomie licealnym - jest bardzo dobra i ciekawie zrobiona, a to niekiedy okazuje się najważniejsze. szkoda tylko, że brak tu analizy budowy wiersza, ale może nie na tym polega ta strona??
    Marcin ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: